Enten

U kunt uw konijn(en) laten vaccineren tegen VHD1 + myxomatose en sinds kort ook tegen VHD2

– De enting tegen Myxomatose en VHD1 (Nobivac® MYXO-RHD) biedt een jaar lang bescherming.
– De enting tegen VHD2 (Cunipravac RHD) moet na 6 weken herhaald worden (booster) en geeft dan een bescherming voor 6 maanden tegen VHD2.

Tijdens het vaccinatie consult geven wij het konijn ook een gezondheidscontrole.

**  Behandeling volgens afspraak.

Myxomatose is een dodelijke virus infectie welke overgebracht kan worden door mugjes. Als een konijn besmet is met myxomatose dan krijgt het gezwollen en ontstoken oogleden, neus, bek, anus en oren. Op deze plekken krijgt het konijn dan korstjes en hierdoor kan het dier niet meer eten of drinken. De konijnen met myxomatose sterven uiteindelijk aan uitdroging en voedsel tekort.

VHD1  is een dodelijke ziekte die sinds enkele jaren in Nederland voorkomt. Deze aandoening wordt overgebracht via direct contact met besmette wilde konijnen, maar kan ook via besmet voer, kleding of schoeisel worden overgebracht op een gezond konijn. De ziekte verloopt vaak razendsnel. Binnen enkele uren/dagen sterft het konijn. Soms komt er bloed uit de neus, maar vaak zijn er aan de buitenkant geen symptomen zichtbaar.

VDH2

Begin december 2015 zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen.
Op grond van het ziektebeeld en de gegevens die daarover beschikbaar kwamen, ontstond al snel het vermoeden dat het hier ging om een uitbraak van VHD (Viral Hemorrhagic Disease), ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd.
Uit verder onderzoek is gebleken dat sprake is van een nieuwe variant van het virus, namelijk het VHD2/ RHD2-virus.

Een konijn dat geïnfecteerd is met de klassieke variant van het virus (VHD1) zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD2 bedraagt deze termijn gemiddeld 3-5 dagen.  In beide gevallen zien we soms (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen vlak voordat het konijn overlijdt. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze acuut ziek worden en vrijwel meteen daarna sterven.